Uw groeps- en bedrijfsuitjes specialist van Tilburg en omstreken.

​ Seizoensbedrijven, het blijft een gek iets

Geplaatst door Joleen Jansen op 26 september 2016.

​ Seizoensbedrijven, het blijft een gek iets

Toen ik vorige week nadacht over het onderwerp van mijn nieuwe blog was dit het eerste wat in me naar boven kwam. Graag wil ik jullie meenemen in het fenomeen seizoensbedrijf en vooral wat dat veroorzaakt in je bovenkamer. Of nou ja, wat dat doet met mijn bovenkamer :)

Ik ben nu bijna 6 jaar eigenaar van een seizoensbedrijf wat inhoud dat wij geen constante drukte hebben maar duidelijke pieken en dalen in een jaar. Zo is het van ongeveer november tot en met maart laagseizoen. Op zo’n 2 weken in december na dat alle bedrijven kerstborrels organiseren.

Ik kan altijd prima omgaan met die rustige tijd omdat je enerzijds blij bent dat je weer even op adem kan komen en anderzijds is er dan ruimte voor andere dingen zoals product ontwikkeling en het strak zetten van je bedrijf.

Voor mij was dat dit jaar heel anders aangezien ik namelijk in februari ben bevallen van onze zoon Luuk. Op zich natuurlijk een uiterst nuttige besteding van je laagseizoen en een stuk handiger gepland dan mijn eerste bevalling die midden in het hoogseizoen was. Maar desalniettemin loopt je bedrijfsplanning dan een beetje in de soep.

In april ging ik weer aan de slag wat net op tijd was aangezien dan, beetje afhankelijk van het weer, het seizoen dan toch echt wel begint. Vervolgens gas geven tot en met de bouwvak in juli en dan wordt het weer even rustig. Ook heel fijn aangezien we dit jaar een huis hadden gekocht en we in augustus flink moesten klussen en verhuizen.

Kortom wederom een lekkere effectieve besteding van de paar weken rust in het hoogseizoen. Want de ervaring leert dat na de bouwvak alles weer begint en we ons kunnen opmaken voor de tweede piek van het seizoen.

Eind augustus was de vakantie voorbij in het midden en noorden van Nederland en een week later in het zuiden. Ik zat er klaar voor, laat die boekingen maar komen! Maar hmmm het is toch wel rustig? Hmmm …het zou nu toch wel weer moeten gebeuren? En ondanks dat ik na al die jaren weet hoe het loopt, toch bekroop me toen weer even dat nare gevoel… Ohjee is mijn aanbod niet goed genoeg meer? Ben ik niet meer goed genoeg vindbaar op google? Hoe staat het met mijn concurrenten?

Als een malle ga ik dan ineens mijn google adwords checken. En mijn online kantoor bestoken met allerlei vragen. En vooral mezelf doodstaren op mijn google analytics (en oh wat heb ik een hekel aan dat platform!) om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat alles in orde is.

Geduld Joleen, geduld. Heb vertrouwen….

En ja hoor, een weekje later begint het ineens. De ene aanvraag na de andere komt binnen. En niet alleen van die (met alle respect) lullige groepjes; nee het echte werk. Grote bedrijfsaanvragen, maatwerkklussen, teamdagen….

Mijn bloed gaat weer net een tikkie harder stromen en er verschijnt een glimlach op mijn gezicht. Zie je wel, ze zijn ons niet vergeten! Ik ben echt wel goed in mijn werk!

Poeh eeh, ik denk even terug aan de week er voor en moet toch wel gniffelen. Wat is het toch met zo’n seizoensbedrijf dat het af en toe onder je vel kruipt? Dat het je onzeker maakt?

Ik zie het maar als een gezond iets. Het houdt je scherp en vooral hongerig om de beste te willen zijn. Maar bovenal zorgt het er voor dat je echt blijft.

Het hebben van een bedrijf is niet altijd rozengeur en maneschijn. Of je nou een zogenaamd constant bedrijf hebt of een seizoensbedrijf. Maar zolang je met de beste intenties en oprecht enthousiasme de strijd aangaat ben ik er van overtuigd dat de klanten blijven komen. Simpelweg omdat zij voelen dat je net die stap extra zet.

Lekker cliché maar wel lekker waar!

Groetjes!